Neurobiologia w szkole… i w życiu

Profesor Marek Kaczmarzyk swoim wykładem otworzył przed słuchaczami fascynujący i jakże ważny obszar życia każdego człowieka. Choć wystąpienie skierowane było na kontekst szkolny, jednak w trakcie spotkania stało się dla nas oczywiste, że neurobiologia mówi więcej o człowieku jako takim, a przez to dotyka życia każdego z nas, niż jest dziedziną, którą da się zamknąć jedynie w kontekście edukacji.

Neurobiologia a relacje

Pogłębiająca się wiedza naukowa o mózgu człowieka, może pomóc nam w budowaniu relacji międzyludzkich, może wesprzeć rodziców oraz ich nastoletnich dzieci, które przechodzą przez niełatwy proces dojrzewania. Jak się okazuje, to nie burza hormonów dominuje w tym okresie i sprawia trudności, lecz proces zmiany struktury neuronalnej mózgu młodych ludzi. Mózgi muszą przejść ten proces zmiany struktury, który wiąże się ze swoistym odchudzeniem neuronalnej sieci połączeń, by organizm był w stanie radzić sobie z energetycznymi obciążeniami ludzkiego ciała. Towarzyszy temu pewien stan zagubienia nastolatków, nierozumienia własnych zachowań, a często również pogłębianych niepokojami rodziców, którzy nie rozumiejąc zachowań swoich dzieci, często wzmagają ich frustrację zamiast im pomagać.

Niedosyt wiedzy

Profesor Kaczmarzyk stworzył klimat sprzyjający wymianie zdań, spontanicznych pytań. Miejscami była to po prostu rozmowa, której kierunki tworzyli uczestnicy swoimi pytaniami czy refleksjami, a które Profesor rozwijał i puentował merytorycznie. Zdecydowanie wszyscy czuliśmy pewnego rodzaju niedosyt i chęć kontynuowania tego tematu. I myślę, że spróbujemy temu zaradzić i umówić się z profesorem Kaczmarzykiem na kolejne takie spotkanie.