„Toczy się cicha rewolucja zarządzania. Aby ludzie zauważyli rewolucję i przyłączyli się do niej, musimy udzielać jej głosu, a raczej wielu, wielu głosów.”
Frederic Laloux, autor książki „Pracować inaczej”.
Cicha rewolucja zarządzania, o której mówi cytowany Laloux, bywa czasami nazywana rewolucją turkusową. Samo pojęcie „turkusu” i „turkusowych organizacji” pojawiło się w Polsce w 2015 wraz z wydaniem książki Frederica Laloux, Pracować inaczej. Jednak zjawisko nowatorskiego zarządzania organizacjami obecne było już w świecie od wielu lat, jednak nie w głównym nurcie przyjętych modeli zarządzania. Ponadto, ten nowy trend nie miał wówczas swojej jednej rozpoznawalnej nazwy. Laloux wykorzystał taksonomię Kena Wilbera opisującą etapy rozwoju ludzkiej świadomości i nowy model organizacji został odpowiednio nazwany turkusowym.
Wymienność pojęć
W literaturze oraz w kręgu biznesowych innowacji, pojęcie „turkusowe organizacje” zastępowane jest czasami pojęciem „firmy progresywne”. Bardzo konsekwentnie pojęcie firm progresywnych, używane jest przez Korporacyjnych Rebeliantów, których książka pod takim właśnie tytułem została wydana i przełożona na język polski w 2020 roku. Niezależnie od terminów, odnoszą się one do tego samego zjawiska – organizacji tworzonych i zarządzanych z innego, kolejnego poziomu ludzkiej świadomości, w którym zaufanie do drugiego człowieka i jego potencjału pozwala na eksperymentowanie z odchodzeniem od sztywnych reguł i kontroli w stronę oddania większej odpowiedzialności i większej swobody działania pracowników.
Eksperyment, moda czy konkretna zmiana?
Wartym podkreślenia jest to, że turkusowe czy progresywne organizacje nie są jakimś przelotnym eksperymentem, czy kolejną modą. Nie są też teorią wysnutą przez teoretyków biznesu. Nie mają również jednej konkretnej charakterystyki. Są one przejawem ewolucji ludzkiej świadomości, a ta dąży do głębszego i szerszego zrozumienia świata i człowieka, i może się przejawiać w bardzo indywidualny sposób.
Człowiek i konkret – studia przypadku
A zatem model zarządzania będzie się zmieniał, bo zmienia się człowiek. I to człowiek, konkretna osoba ma wpływ na bardzo konkretne firmy czy organizacje.
Właśnie takie konkretne osoby zaprosiliśmy do podzielenia się swoją historią zarządzania konkretnymi firmami i historią przemiany tych organizacji, jakiej byli i nadal są świadkami, a zarazem współautorami tychże zmian.
Trzy spotkania. Sześć osób. Sześć historii. Jeden wątek – zarządzanie inaczej.
- O jakiej rewolucji zarządzania mówi Frederic Laloux?
- Czy istnieje coś takiego jak turkusowy bądź progresywny model organizacji?
- Czy Turkus to stan umysłu czy model zarządzania?
- Czym jest holakracja i czy firma może działać bez szefa?
- Praktyka a teoria, co idzie przed czym?
- Czy każda organizacja musi zdążać do Turkusu czy być organizacją progresywną?
- Czy podyplomowe studia MBA (Master of Business Administration) są niezbędne, by móc zarządzać turkusową, progresywną, czy każdą inną organizacją?
- Czy Peter Drucker miał rację pisząc i mówiąc, że biznes to nie maksymalizacja zysku? Co jest więc celem biznesu?
Jeśli założyłeś już i prowadzisz własną firmę, jeśli planujesz rozpocząć budowanie własnego biznesu i jeśli choć jedno z powyższych pytań dotyka obszaru Twoich zainteresowań lub po prostu wzbudza Twą ciekawość, to bardzo serdecznie zapraszamy na cykl spotkań z prezesami firm zarządzanych inaczej. Spotkaj praktyków, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami, pewne pojęcia odbrązowią, na inne zwrócą uwagę. Spotkaj autentyczne postaci, tych którzy przechodzili i przechodzą w swoim doświadczeniu zarządzania przez wiele różnych sytuacji wymagających działania poza szablonem, lecz zawsze w zgodzie z wyznawanymi wartościami. Zaczerpnij inspiracji i wzbogać swą wiedzę.
Zapraszamy!
Spotkanie pierwsze
Od biznesu do pasji pomagania innym
14 października 2022, piątek, godzina 17:00
Marek Konieczniak
Tłumacz, wydawca, pasjonat odkrywania humanistycznej roli technologii informacyjnej w nauczaniu i zarządzaniu. Był nauczycielem i dyrektorem szkoły. Pracował w firmie VULCAN na stanowisku dyrektora oddziału w Katowicach, a następnie przeszedł w firmie ścieżkę różnych funkcji zarządczych oraz pełnił rolę pełnomocnika zarządu ds. innowacyjności firmy VULCAN. Obecnie pracuje w American Corner i prowadzi własne wydawnictwo.
Historia z turkusowym finałem
Przeczytał znalezioną w sieci książkę Reinventing Organizations. Czuł i wiedział, że książkę należy przetłumaczyć i wydać w Polsce. Wbrew niechęci dużej liczby wydawców, do których się zgłosił, nie zniechęcił się odmowami i ostatecznie znalazł wydawnictwo Studio Emka gotowe zaryzykować wydaniem książki nieznanego wówczas autora Frederica Laloux. Książkę przetłumaczył na język polski nadając jej tytuł Pracować inaczej. Dla tego samego wydawnictwa parę lat później przetłumaczył książkę Korporacyjni rebelianci.
Pracować inaczej stało się jednym z bestsellerów literatury biznesowej, wprowadziło na stałe pojęcie turkusowych organizacji do przestrzeni biznesu oraz edukacji. Natomiast Korporacyjni rebelianci pobudzają rozbudzone już rebelianckie dążenia i pragnienia wszystkich chcących pracować inaczej.
Przemysław Skrzek
Przedsiębiorca i specjalista w branży IT, executive manager, praktyk nowoczesnych metod zarządzania. Pomysłodawca i animator ogólnopolskiego klastra firm informatycznych ITCorner. Certyfikowany menedżer, trener i coach biznesu, a także muzyczny… multiinstrumentalista.
Wyznawca podejścia „together is better” z misją jednoczenia ludzi chcących tworzyć WARTOŚĆ. Za działania na rzecz rozwoju współpracy wrocławskich firm branży nowych technologii wyróżniony przez Prezydenta Wrocławia nagrodą „Kreatywny Wrocławia 2019”.
IT Corner, którego był pomysłodawcą, jest żywym i bardzo przekonującym dowodem, że funkcjonujące na tym samym rynku firmy informatyczne mogą ze sobą współpracować, mogą dzięki tej współpracy tworzyć nowe wartości, nowe rozwiązania. A ludzie pracujący w tych firmach mogą się zwyczajnie lubić, zaprzyjaźniać, wspierać pozostając lojalnymi względem swoich miejsc pracy.
W efekcie, Przemek poczuł, że chce dzielić się z innymi firmami swoim doświadczeniem i przekonaniem, że można pracować inaczej. Wraz z Maciejem Gawlikiem powołali do życia projekt, firmę LEANSPIN, w ramach której pomagają rozwijać progresywne firmy, zespoły i kompetencje w coraz szybciej zmieniającym się świecie.
Spotkanie drugie
Konsekwencja odwagi szukania
21 października 2022, piątek godzina 17:00
Daniel Urban
Prezes Zarządu firmy Sente
Człowiek wielu pasji zawodowych, społecznych i sportowych. Czyta bardzo dużo, szuka, eksperymentuje i z odwagą wdraża i zaszczepia w firmie zmiany, które służą rozwojowi pracowników, firmy i zwiększają wartość dla klientów. Pełni funkcję radnego – chce mieć wpływ na zmiany swojego lokalnego środowiska. Biega ultramaratony i żegluje. Pokonywanie siebie w naturze sprzyja wyciszeniu, a zarazem gotowości na wyzwania.
Sente w 2000 roku założyła grupa przyjaciół, pasjonatów technologii informatycznych. Sente obecnie to ponad 200 osób – konsultantów i specjalistów. Siedziba firmy znajduje się we Wrocławiu, natomiast oddziały w Poznaniu, Rzeszowie i Starachowicach. 21 lat doświadczenia to ponad 100 zrealizowanych projektów wdrożeniowych, które wspierają wzrost efektywności i rozwój w firmach w całej Polsce.
Sente jest firmą, która idzie swoją własną ścieżkę szukania takiego modelu pracy, który zapewni jej wzrost, ale i, co niezmiernie ważne, poczucie sensu tego, co robią. Odważyli się między innymi na wdrażanie samoorganizacji, na implementację modelu accountability (odpowiedzialności), na wprowadzanie pełnej otwartości przepływu informacji wewnętrznej, jak na przykład informacja o zarobkach. Zawsze jednak w tych zmianach uwzględniają różny poziom otwartości i gotowości na radykalne zmiany pracowników, zmieniając firmę ewolucyjnie.
Piotr Majchrzak
Współzałożyciel firmy Boldare
Mając ponad 17 lat doświadczenia w branży IT, byłem świadkiem wielu istotnych zmian w świecie biznesu. Nauczyłem się, że elastyczne podejście jest jedynym sposobem na zaspokojenie potrzeb rynku w tym nieustannie zmieniającym się środowisku.
W 2004 roku założył XSolve, firmę, która pomagała innym firmom osiągać ich cele biznesowe poprzez oprogramowanie na zamówienie. W 2018 roku XSolve znalazło się na liście Inc5000 – najszybciej rozwijających się prywatnych firm w Europie.
W międzyczasie, z Anną Zarudzką jako współzałożycielką, założyliśmy designerską agencję internetową, Chilid.
Od 2009 roku obie firmy ściśle współpracują i dostarczają produkty cyfrowe dla ponad 90 międzynarodowych klientów. Dzięki zwinnej metodologii i podejściu lean startup nasi programiści i projektanci stworzyli produkty wykorzystywane na całym świecie przez miliony użytkowników.
Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stanęliśmy, był rok 2017, kiedy XSolve i Chilid zdecydowały się na wdrożenie Holokracji. Dla większości dyrektorów generalnych dzielenie się odpowiedzialnością z całą kadrą pracowniczą może być przerażające, jednak była to decyzja o krok do przodu, która pomogła nam zachować nasze startupowe nastawienie wraz z szybkim wzrostem.
Połączenie obu firm było naturalnym ruchem. W 2018 roku połączyliśmy doświadczenie w zakresie rozwoju oprogramowania XSolve z dążeniem Chilid do tworzenia projektów skoncentrowanych na użytkowniku i uruchomiliśmy Boldare.
Spotkanie trzecie
Od startupu do dojrzałej firmy
28 października 2022, piątek, godzina 17:00
Jacek Różycki
Prezes Zarządu firmy VULCAN.
Fizyk z wykształcenia. Związany z edukacją od zawsze. Po ukończeniu swojej formalnej edukacji był nauczycielem fizyki w szkole podstawowej, w szkole średniej do fizyki dołączyła informatyka. Po tym etapie uczył nauczycieli pracując w Ośrodku Metodycznym. Ten okres rozwoju zawodowego dawał mu oraz uczonym dzieciom ogromną frajdę. W kolejnym kroku dołączył do świata biznesu, rozpoczynając pracę w firmie komputerowej, której po pewnym czasie stał się współwłaścicielem. W 2000 roku założył i prowadził oddział firmy VULCAN w Krakowie, jako prezes i współwłaściciel. Po paroletnim okresie prowadzenia oddziału, nastąpił okres pracy w centrali we Wrocławiu, gdzie po krótkim okresie pełnienia funkcji dyrektora w 2006 roku został prezesem zarządu firmy VULCAN, i piastuje to stanowisko do dzisiaj.
Jacek Różycki przeprowadził firmę VULCAN przez trudny okres transformacji firmy, zmian właściciela i relacji zarządczych. Jego konsekwencja w działaniu, wizja firmy służącej edukacji i edukację zmieniającą, odwaga podejmowania trudnych nierzadko decyzji oraz zaufanie, że pracujący z nim ludzie są w stanie podołać tym zmianom, doprowadziły do bardzo dużego wzrostu firmy oraz ugruntowania pozycji lidera na rynku rozwiązań dla oświaty.
VULCAN od 30 lat kreuje standardy zarządzania oświatą. Jej idee – takie jak arkusz organizacyjny, elektroniczny plan lekcji, elektroniczny nabór, czy e-dziennik – to dzisiaj rozwiązania powszechnie stosowane w szkołach i w samorządach.
W książce wydanej na 25 lecie firmy, jeden z autorów, pracowników VULCANA, napisał:
„Firma zbudowana, by trwać, musi chcieć czegoś więcej niż tylko realizacji założonych strategii i planów marketingowych. Zysk firmy to warunek konieczny jej istnienia i środek do realizacji ważnych celów, jednak sam zysk nie jest celem samym w sobie. Można go porównać do tlenu, wody i pożywienia – są niezbędne dla życia, lecz nie są jego celem. Jesteśmy wewnętrznie przekonani, że taką właśnie firmą jesteśmy. Rozwijamy się dynamicznie, ponieważ napędzają nas fascynacje, wizje i wartości – trzy siły napędowe, które od początku istnienia firmy kształtowały ją, prowadząc ścieżkami poszukiwań, eksperymentów i przyjmowania coraz większych wyzwań.„
Fascynacje, wizje, wartości. Z pasją o oświacie. Praca zbiorowa
Łukasz Borzęcki
Absolwent Politechniki Wrocławskiej wydziału Elektroniki na kierunku Informatyka. Zaczynał swoją karierę składając komputery, pracując jako telemarketer poprzez programistę, PMa, a następnie członka zarządu. Obecnie od 6 lat jest prezesem i współwłaścicielem firmy VM.PL specjalizującej się w pracy z niemieckojęzycznymi klientami. Wciela w życie misję firmy: „zastajemy Niemcy drewniane, a zostawiamy murowane”. Jeśli zastanawiasz się, co ta misja oznacza, Łukasz sam ją wyjaśni w trakcie spotkania.
„Nasze relacje z klientami trwają wiele lat. Tworzymy zespoły, które bardzo długo pracują ze sobą dzięki temu, że mamy bardzo małą rotację pracowników w firmie.
Przed rozpoczęciem współpracy spędzamy dużo czasu z klientem aby sprawdzić czy nasze wartości i wartości klienta pozwalają na to aby długoletnia współpraca zaowocowała korzyściami dla obu stron.”
Łukasz Borzęcki CEO/CTO, VM.PL
W VM.PL od kilkunastu lat zajmujemy się wsparciem firm z Europy (przede wszystkim niemieckojęzycznej ) w rozwoju ich narzędzi i systemów informatycznych.
Udane działania na rynku europejskim (blisko 95% skuteczności w realizacji projektów) sprawiły, że nasza firma rozwija się w błyskawicznym tempie. W ciągu ostatnich 3 lat zanotowaliśmy wzrost rozwoju aż o 450% przy jednoczesnym utrzymaniu bardzo dobrej opinii od naszych klientów.
Takie wyniki dają nam ogromną satysfakcję a przede wszystkim pozwalają nam kontynuować obraną przez nas ścieżkę.
W swojej pracy opieramy się na modelu Nearshoring – aktualnie najbardziej optymalnym i atrakcyjnym pod wieloma względami rodzajem Outsourcingu. W tym podejściu łączymy częstą lokalną obecność u naszych partnerów wraz z regularną komunikacją we wiodącym języku projektu.